أحدث الأخبار
رئيس التحرير
محمد أبو عوض
رئيس التحرير التنفيذى
أحمد حسني

أخبار محكمة الأسرة

منار بدعوى ضم حضانة: مكنش طايق العيال وبعد ما اتطلقنا عايز ياخدهم بالعافية

منار بدعوى ضم حضانة:
منار بدعوى ضم حضانة: مكنش طايق العيال وبعد ما تطلقنا

توجهت منار إلى محكمة الأسرة بعد ما هددها طليقها أكثر من مرة بأنه سيأخذ منها الأطفال عنوة، اعتقدت في البداية أنه على سبيل التهديد، ولكن بعد أن كررها أكثر من مرة شعرت بالقلق؛ ما جعلها تلجأ إلى محكمة الأسرة من أجل رفع دعوى ضم حضانة؛ لتضمن بقاء الأولاد معها.

حكايات محكمة الأسرة.. اتطلقت عشان أسلوبه اللي زي الزفت

تستهل الزوجة حديثها لموقع الحادثة مؤكدة أن سبب الطلاق هو معاملته القاسية معها هي والأولاد، وبعد أن حاولت معه سنوات كثيرة من أجل استقرار المنزل فشلت في الإصلاح؛ ما جعلها تصر على الطلاق، وبالفعل تم الطلاق، وظنت أنها بهذه الطريقة ستتخلص من المشكلات، ولكنها كانت مخطئة؛ لأن الخلافات ازدادت بينهما، وأوضحت: "كل المشاكل بينا كانت بسبب أسلوبه اللي زي الزفت معايا أنا والعيال، على طول زعيق وخناق وضرب على أي حاجة".

قصص محكمة الأسرة.. عايز ياخد العيال مني بالعافية

استمرت منار في زواج تعيس لمدة 8 سنوات بالكامل لم يتغير فيه أي شيء، كانت النهاية لهذا الزواج هي الطلاق بعد ما فشلت في إصلاح الأوضاع، على الرغم من أنها اتفقت معه أن الأولاد يظلون معها بعد الطلاق، إلا أنه بدأ يهددها بأنه يستطيع أخذ الأطفال منها في أي وقت عنوة. استكملت حكايتها لقاضي محكمة الأسرة: "اتفقنا إن العيال هيكونوا معايا بعد الطلاق، وفعلا كانوا قاعدين معايا، بس طلع لي فجأة، وقال إنه عايزهم يقعدوا معاه وانا رفضت، بقى كل شوية يقول لي أنا عايز العيال، لما لقاني مش موافقة قال لي هاخدهم منك بالعافية".

روايات محكمة الأسرة.. خوفت على العيال منه 

وتختتم منار حكايتها لموقع الحادثة قائلة: "خفت على العيال منه وإنه ممكن ياخدهم بالعافية مني، ولما لقيته بيكلمني كتير، رفعت قضية ضم حضانة؛ عشان اضمن إنهم يفضلوا معايا"، وأقامت منار الدعوى منذ 4 شهور، ولا تزال منظورة في محكمة الأسرة حتى الآن. 

تابع أحدث الأخبار عبر google news