أحدث الأخبار
الإثنين 13 مايو 2024
رئيس التحرير
محمد أبو عوض
رئيس التحرير التنفيذى
أحمد حسني

مصر تواكب التكنولوجيا العالمية

«تقدم فاق الخيال».. كيف نجحت مصر في العبور إلى عالم البيانات والحوسبة السحابية؟

كيف نجحت مصر في العبور
كيف نجحت مصر في العبور إلى عالم البيانات والحوسبة السحابية؟

افتتح الرئيس عبدالفتاح السيسي، اليوم  الأحد، مركز البيانات الرئيسي للدولة ومركز البيانات التبادلي، وذلك عبر تقنية الفيديو كونفرانس، وحرص الرئيس السيسي خلال كلمته اليوم على بيان التحديات التي اتخذتها الدولة لإنشاء في مصر تواكب التكنولوجيا العالمية.

كيف نجحت مصر في العبور إلى عالم البيانات والحوسبة السحابية؟

وبين الرئيس السيسي أن ما تحقق من تقدم فاق الخيال، حيث قال: «التكنولوجيا المستخدمة في مراكز البيانات والحوسبة السحابية متقدمة للغاية، موضحًا : « المعمول ده أنا مش بتكلم عنه كتير لأسباب خاصة.. لكن المعمول ده من ناحية التقدم فوق خيالكم، وفي بلد زي مصر ما تعملوش ولا تفكر فيه لأنها غلبانة.. تجيب منين يعني؟.. لكن عملناه، فيه حاجات من اللي موجودة دي تحت الأرض، ما تضربش بأي نوع من القنابل».

وأضاف الرئيس السيسي: «هناك دولة لا يتخطى عدد سكانها 7 ملايين نسمة وتمتلك 700 ألف شخص يعملون في البرمجة المدمجة، مضيفا: "مصر فيها 105 ملايين لا تمتلك 150 ألفًا».

وشدد الرئيس السيسي: “كتير من الناس تقول ما لوش لازمة، هو انتم مش عاوزينا نحلم ببلدنا تاخد مكان يليق بيها ويبقى فيها إمكانيات لنمو حقيقي .. في دور أنا أعمله وفيه دور احنا هنعمله.. والله العظيم بدون مبالغة الدور اللي باعمله بقول دايما ربنا شرفني وعزني وكرمني ودايما بيراضيني ويساعدنا إن احنا نعمله”.

تابع أحدث الأخبار عبر google news