أحدث الأخبار
رئيس التحرير
محمد أبو عوض
رئيس التحرير التنفيذى
أحمد حسني

الرئيس السيسي خلال افتتاح مركز البيانات: "اللي اتعمل ده من ناحية التقدم فوق خيالكم"

الرئيس السيسي يفتتح
الرئيس السيسي يفتتح مركز البيانات والحوسبة السحابية الحكومية

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن التكنولوجيا المستخدمة في مراكز البيانات والحوسبة السحابية متقدمة للغاية.

وأضاف الرئيس السيسي خلال افتتاح مركز البيانات والحوسبة السحابية الحكومية: "المعمول ده أنا مش بتكلم عنه كتير لأسباب خاصة.. لكن المعمول ده من ناحية التقدم فوق خيالكم، وفي بلد زي مصر ما تعملوش ولا تفكر فيه لأنها غلبانة.. تجيب منين يعني؟.. لكن عملناه، فيه حاجات من اللي موجودة دي تحت الأرض، ما تضربش بأي نوع من القنابل".

 

الرئيس السيسي يفتتح مركز البيانات والحوسبة السحابية الحكومية

وقال الرئيس السيسي خلال افتتاح مراكز البيانات والحوسبة السحابية، هناك إقبال من أولياء الأمور على إلحاق أبنائهم بكليات الآداب والتجارة والحقوق بعيدًا عن التخصصات التي تتطلبها أسواق العمل.

وأضاف الرئيس عبدالفتاح السيسي: هناك دولة لا يتخطي عدد سكانها 7 ملايين نسمة وتمتلك 700 ألف شخص يعملون في البرمجة المدمجة، مضيفا: "مصر فيها 105 ملايين لا تمتلك 150 ألفا".
وأضاف الرئيس السيسي: "قاعد بتشتغل بتعمل إيه وبتجيب كام؟.. لما هتجيب كتير هتصرف على نفسك وأسرتك ويبقى عندك عربية تشتريها وناس تخدمك.. لكن لما تشتغل ودخلك بسيط يا دوب عاوز تاكل".

تابع الرئيس: "بفضل الله سبحانه وتعالي ومن كرمه عليا باعمل اللى ما حدش يفكر فيه ولا أنا غلطان؟ اللي ما حدش يفكر فيه كمسؤول في الدولة، لو كنت مشيت على قبل 2018 كنت هجيبه منين؟ وأصرف عليه منين؟ وبعدين هطلع امتى العوايد بتاعتها".

واصل الرئيس: “كتير من الناس تقول ما لوش لازمة، هو انتم مش عاوزينا نحلم ببلدنا تاخد مكان يليق بيها ويبقى فيها إمكانيات لنمو حقيقي .. في دور أنا أعمله وفيه دور احنا هنعمله.. والله العظيم بدون مبالغة الدور اللى باعمله بقول دايما ربنا شرفني وعزني وكرمني ودايما بيراضيني ويساعدنا إن احنا نعمله”.

وافتتح الرئيس عبدالفتاح السيسي اليوم  الأحد، مركز البيانات الرئيسي للدولة ومركز البيانات التبادلي، وذلك عبر تقنية الفيديو كونفرانس.

وقدم مدير مركز البيانات الرئيسي للدولة المهندس عمر الإمام شرحا مفصلا حول عمل المركز، أكد خلاله أن المركز تم تنفيذه بكوادر مصرية من شركات ومسؤولي التحول الرقمي بالدولة، كما تم الاستعانة بما يزيد على 30 شركة عالمية متخصصة ورائدة في مجال تكنولوجيا الحوسبة السحابية ومراكز البيانات، وذلك لتطبيق أحدث التقنيات عالميا والتدريب عليها.

وقال: "إنه لتحقيق أعلى معايير التأمين المادي تم إنشاء المركز بموقع محصن على مساحة تزيد على 23 ألف متر مربع، مجهز بأحدث الأنظمة لضمان استمرارية الخدمات المقدمة".

وأشار إلى أن المركز يشتمل على مركزين فرعيين: الأول يتضمن البنية التحتية التكنولوجية الخاصة بالسحابة المغلقة، وذلك لخدمة المستخدمين بالوزارات والجهات الحكومية بالعاصمة الإدارية، والثاني خاص بالسحابة العامة لإتاحة الخدمات الحكومية الرقمية للمواطن من خلال قواعد البيانات والتطبيقات التخصصية للوزارات والجهات الحكومية المستضافة بالمركز.

تابع أحدث الأخبار عبر google news